2.5.12

Verven met fluitekruid


Gisteren heb ik Swifter wol geverfd met fluitekruid. Vorig jaar was dat er niet van gekomen en nu wilde ik er snel bij zijn. Voor 150 gram wol heb ik 600 gram verse planten in stukjes geknipt.


Die plantendelen heb ik in mijn koperen pan gedurende ruim anderhalf uur laten koken. Het rook best lekker!


Vervolgens heb ik het bad laten afkoelen tot zo´n 40 graden en de planten uit het bad gehaald. Aan het bad heb ik een aluinoplossing toegevoegd (15%) en de voorgeweekte wol. Dat gaf direct dit beeld.


De wol heb ik gedurende een uur laten pruttelen. Ik heb de wol in het bad laten afkoelen en in hetzelfde bad heb ik vervolgens nogmaals 150 gram voorgeweekte wol geverfd. Deze keer heb ik niet opnieuw aluin toegevoegd. Het tweede bad heeft ongeveer twee uren geprutteld en de wol heb ik een nacht in het bad laten staan. Toen ik het er vanmorgen uithaalde, bleef dit groene soepje over. Mooi hè, die randjes in de pan...


En zo hangt de geverfde wol dan te drogen. Boven het eerste bad en onder het tweede bad, iets lichter van kleur.


3 opmerkingen:

  1. Anoniem3.5.12

    Oh, mooi zeg! Ik wist niet, dat Fluitekruid ook kleurstof in zich had...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt!! ik wil dit proberen :)
    t veld staat vol nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel. Net fluitekruid geplukt dus aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen