21.1.12

Snertgebeuren





Vandaag was ik in het Friese Twijzel, waar bij Frytsjam de kookwedstrijd Twizeler snertwiif werd gehouden. Bij het evenement was een kleine wintermarkt waar wij (spinmaatjes Ineke en Hilly en mijn persoon) een spindemonstratie gaven. Terwijl de deelnemers een snertwandeling maakten en de jury druk was met het beoordelen van de snert, zaten wij genoeglijk te spinnen in de fabriek van de fruitkwekerij. Een handjevol belangstellenden sloeg onze verrichtingen gade en bekeek vol bewondering onze uitgestalde wolletjes en creaties. Een enkeling wilde zelf wel eens een poging wagen om een draad te spinnen en ondervond dat dat best lastig is in het begin. Toen de snertwandelaars terug waren, werd overgegaan tot de prijsuitreiking en mocht er geproefd worden van de snert. Dit heb ik maar aan me voorbij laten gaan want snert is verre van mijn lievelingskostje (vanwege een behoorlijke verkoudheid ging de geur van de snert gelukkig ook aan mij voorbij).
In september wordt bij Frytsjam het oogstfeest gevierd. Ook dan mogen wij met onze spinnewielen van de partij zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten