18.10.11

Van alles





Het is alweer ruim twee weken geleden dat ik mijn laatste bericht plaatste. Ik was zo druk met wol dat ik er gewoonweg niet toe kwam om te bloggen. Het wolletje dat ik met walnoot verfde heb ik inmiddels gesponnen. Het is prachtig geworden, jammer dat ik nog geen foto kan laten zien. Ben nu bezig met het spinnen van een mohair/zijde/jacobswolmengsel dat ik ook met walnoot heb geverfd. En hier op de foto een nieuw walnotenverfbadje. Afgelopen weekend kreeg ik van mijn schoonouders een emmer drapperige walnotenschillen en -bladeren en een kleine hoeveelheid verse schillen. Ik heb alles bij elkaar in een pan uitgekookt en op die manier een krachtig verfbad verkregen. Gisteren zijn de eerste wolletjes in het bad gegaan. Ze hangen nu te drogen. De wolletjes zijn behoorlijk in elkaar geslonken door het verfbad. Ik hoop dat ik ze met kaarden of kammen nog kan redden. Even afwachten.





Afgelopen weekend heb ik de herdersfair in Balloo bezocht. Mijn missie: wol voor de te breien kerstballen kopen. Als ik de wol voor de kerstballen zelf moet gaan spinnen denk ik namelijk dat er deze kerst geen ballen hangen in onze boom...
Bij Knitted Knots kocht ik prachtige rode, witte en blauwe wol. Niet dat ik kerstballen met de driekleur wil gaan breien. Nee, ik denk aan delftsblauwe ballen en rood-witte ballen. Ook bij hen prachtige IJslandse wol gekocht (Bulky Lopi). Daarvan heb ik het oranjerode mandje gehaakt. Leuk om de kerstballenwol en straks de gebreide kerstballen in te bewaren...
Op diezelfde herdersfair was een workshop vachtvilten. Toen ik de mensen in de stralende herfstzon aan ´t werk zag bedacht ik mij dat er in mijn schuur ook nog een vacht lag te wachten om te worden gevilt. Zondag ben ik direct aan de slag gegaan. Optimistisch legde ik de bewuste vacht van het ruwharig Pommers Landschaap op mijn tuintafel van twee bij één meter. Helaas bleek de vacht veel te groot. Ik heb ´m daarom gedeeld en ongeveer de helft gevilt. Daarmee was ik heel de zondag zoet. Ik heb er letterlijk mijn handen op stuk gevilt. Het resultaat mag er zijn, een warm en zacht vol vachtje in bruingrijs. Helaas met hier en daar een gat, maar zien of ik dat nog kan oplossen...




1 opmerking:

  1. Zo, dat is echt van alles wat . Wat een prutje in die pan, ik vind het zo leuk om te volgen wat je allemaal verft. En nu ga je kerstballen breien, is weer heel wat anders, wellicht volgend jaar met zelfgesponnen wol.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen