19.3.11

Viltbloem

Gisteren waren mijn ouders veertig jaar getrouwd. Vandaag hebben we dat met elkaar gevierd. Ik had voor hen een krentenwegge gekocht (die symboliseerde het lange samenzijn) en een bloem gevilt. Zo zag het eruit:


Het was de eerste keer dat ik een bloem heb gevilt. Oudste volgde het viltproces met verwondering en maakte de volgende foto's:




Op Youtube had ik een filmpje gezien waarop iemand demonstreerde hoe je een bloem moest vilten. Dit was in het begin. Oei, oei zou het wel goed komen met die vorm? Lekker kliederen met water en zeep. Voorzichtig drukken en kijken wat er onder m'n handen gebeurt... 



De bloemstengel. In het filmpje werd die door de bloem geprikt. Mooier is de stengel aan de bloem te vilten. Dat is een lastig karweitje. Hier zie je de eerste fase. Het bovenste deel van de bloemstengel is droog gehouden. Met dat deel vilt ik de stengel later aan de bloem vast maar eerst vilt ik het onderste deel van de bloemstengel.



Hier gaat de bloemstengel aan de bloem die al deels vervilt is. Nu maak ik de droge wol nat en met zeep vilt ik de stengel aan de bloem. Aanvankelijk blijft het niet plakken maar als ik wat water wegdep en wat zeep toevoeg krijg ik het toch voor elkaar.



Ondertussen ook de blaadjes bijwerken en de bloem en stengel verder vilten.




Als de stengel goed vast zit en de bloem stevig aanvoelt ga ik haar in vorm modelleren.




Oudste commandeert mij even de bloem met stengel te tonen. "Ja mam, 't wordt al wat!"




 En dit is het resultaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten